Työnteko muuttuu digitaalisen median kehittyessä

Digitaalinen media kehittyy jatkuvasti ja tarjoaa koko ajan myös uusia tapoja tehdä työtä. Työn tekeminen ei ole enää samalla tavalla sidottu paikkaan tai aikaan kuten ennen. Työtehtävät ovat muuttuneet rajusti viimeisten kahdenkymmenen vuoden aikana. Samoin työn tekemisen välineet ovat kokeneet melkoisen muodonmuutoksen. Lähes jokaisella on käytössään tietokone ja nettiyhteys, jotka mahdollistavat työn tekemisen milloin ja missä vain.

Enää ei ole välttämätöntä mennä työpaikalle tekemään töitä, sillä monien töiden tekeminen onnistuu niin laiturin nokasta kuin myös etelän auringosta. Tekniikan kehittyminen mahdollistaa etätyön tekemisen myös ammateissa, joissa etätyötä ei aiemmin voitu kuvitella mahdolliseksi. Lääkäri tekee diagnoosin videoyhteyden avulla ja opettaja opettaa virtuaaliluokassa, missä opiskelijat osallistuvat koulutuksiin omilta kotikoneiltaan. Erilaiset pilvipalvelut tekevät mahdolliseksi tekstien muokkaamisen yhdessä työkavereiden kanssa ilman, että tekstejä pitäisi lähettää sähköpostilla edestakaisin työntekijältä toiselle. Töitä voidaan tehdä yhdessä tehokkaasti, vaikka työkaverin kanssa ei koskaan nähtäisikään toimistolla.

Full-time employmentSe, miten työntekijät ja työnantajat löytävät toisensa, on myös muuttunut. Edelleen henkilökohtainen yhteydenotto mahdolliseen työnantajaan ja muiden antamat suositukset ovat tehokkaita keinoja uuden työn löytämisessä. Kuitenkin yhä useampi työskentelee freelancerina tai yrittäjänä ja etsii jatkuvasti uusia työtehtäviä. Digitaalisen median kehittyminen on mahdollistanut myös digitaalisen alustatalouden syntymisen ja alustatalous onkin kasvanut voimakkaasti viime vuosina. Alustataloudessa työntekijä ja työnantaja käyvät kauppaa yksittäisistä työtehtävistä digitaalisen palvelun, alustan, kautta. Upwork on yksi tunnetuimmista alustatalouden esimerkeistä ja heidän listoillaan on jo yli kaksitoista miljoonaa freelanceria ympäri maailman.

Päätoiminen palkkatyö on edelleen yleisin tapa tehdä työtä, mutta niin sanotut epätyypilliset työsuhteet yleistyvät koko ajan. Moni palkkatyötä tekevä työskentelee lähinnä pätkätöissä. Tämän lisäksi usea ammattilainen myy omaa osaamistaan ja työaikaansa freelancerina tai yrittäjänä. Digitaalisen median kehittyminen helpottaa tekijän löytämista ja työtehtävistä sopimista. Samalla se kuitenkin lisää kilpailua freelancereiden välillä, kun työtä teettävällä asiakkaalla on mahdollisuus valita työntekijä samalla paikkakunnalla asuvien sijaan eri puolilla maailmaa asuvista ammattilaisista.

Kun työnantajalla on mahdollisuus valita työntekijä lukemattomien henkilöiden joukosta, kyky osoittaa oma osaaminen digitaalisen median avulla on kasvattanut merkitystään. Oma ansioluettelo on helppo laittaa julkiseksi, mutta tärkeintä on pystyä herättämään työnantajan kiinnostus. Suositukset aiemmilta asiakkailta tai työnantajilta lisäävät työnhakijan uskottavuutta ja herättävät luottamusta. Digitaalisessa mediassa oikealta henkilöltä saatu suositus on vähintään yhtä arvokas asia työnhaussa kuin perinteinen suosituskirje.