Digitaalisen median rooli yritysten kasvussa

SocMedia-600psDigitaalinen media on muuttanut yritysten kilpailun täysin, luoden uuden maailman, jossa rajat ovat hyvin häilyvät. Kuluttajien on mahdollista saada käsiinsä lukemattomia määriä samaa palvelua tarjoavia yrityksiä ja vertailla hinta-laatu suhdetta entistä tehokkaammin. Parhaiten pärjäävät ne yritykset, jotka ymmärtävät uuden ympäristön pelisäännöt, käyttävät niitä hyödykseen ja tuottavat kuluttajille tarpeellista tietoa oikealla tavalla.

Joka vuosi yhä suurempi osa yrityksistä yrittää ottaa hyödyn irti digitaalisesta mediasta ja esimerkiksi vuonna 2015 tuotettiin ennätysmäärät sisältöä yritysten kotisivuille, blogiin ja erilaisiin sosiaalisen median profiileihin. Ongelmana on kuitenkin strategian puuttuminen. Kun peliin lähdetään ilman sääntöjen täydellistä tuntemista, jäävät tavoitteet kauas eikä paraskaan yritys välttämättä onnistu.

Hyvä esimerkki laajasti ja monipuolisesti digitaalisia medioita hyödyntävistä sovelluksista ovat erilaiset onlinekasinot. Peräti vuodesta 1998 toiminut Lucky Nugget Online kasino tarjoaa tänäkin päivänä laadukasta viihdettä niin tietokoneen kuin mobiililaitteen kautta. Microgamingin tuottamalla onlinekasinolla on yli 400 interaktiivista kasinopeliä sekä yli 200 ilmaista peliä, jotka eivät vaadi erillisen ohjelmiston lataamista.

Erityisesti kasvussa ovat erilaiset sosiaalisen median kanavat. Näissä markkinointisuunnitelman luominen on ensiarvoisen tärkeää, jotta saadaan selville, mistä kuluttajille kerrotaan, ketä kuluttajat ovat, ja koska sisältö kannattaa tuottaa.

Erityisesti videoiden katselu sekä tuottaminen on kasvussa, ja tähän yritysten tulisikin tähdätä seuraavien vuosien aikana. Videoissa täytyy kuitenkin olla sisältöä, eivätkä pelkät mainokset enää riitä. Tarkasti täytyy myös huomioida, missä videot jaetaan, ja kenelle ne on suunnattu. Oikean kohderyhmän löytäminen, osuvan sisällön tuottaminen ja sopivan viestintätavan löytäminen on avain yrityksen menestymiselle videoiden avulla.

Vaikka tekstiä ja sisältöä tuotetaan entistä enemmän, unohtuu silti hakukoneoptimointi helposti. Hakukoneissa eniten kävijöitä reilusti saa ensimmäiset kolme tulosta, eikä toisella tai kolmannella hakukoneen sivulla olevat sivustot tule näkyville juurikaan. Kaiken sisällön on tuettava hakukoneita, joiden avulla yritys löytää tiensä kuluttajien pariin.

Myös erilaiset B2B yritykset muuttuvat digitalisoiduimmiksi entistä useammin, ja esimerkiksi asiakaspalvelu chatin muodossa on jo usein käytössä. Sama kommunikaatiotapa yritysten ja asiakkaiden välillä on mahdollistanut vieläkin tehokkaamman väylän viestiä kuluttajien kanssa. Hyvä asiakaspalvelu ja useat erilaiset asiakaspalvelukeinot takaavat sopivan yhteydenottotavan mahdolliselle asiakkaalle ja positiivinen, asiakkaan toiveet huomioiva asiakaspalvelu lisää sekä yrityksen voittoa että luotettavuutta.

Digitaalisella medialla on siis suuri vaikutus yritysten kasvuun, mutta tässä kilpailussa pärjäävät vain ne, jotka ovat tehneet taustatyönsä. Apua digitaalisen markkinointiin voi hakea tähän perehtyneiltä yrityksiltä, jotta lopputulos olisi toivotunlainen.