Digitaalisen median erilaiset tyypit

Digital-Media (1)Digitaalista mediaa esiintyy erilaisissa malleissa ja käyttötarkoituksissa. Esimerkiksi kaikki digitaalisesti siirrettävä teksti, ääni ja video on digitaalista mediaa.

Digitaalisen median tekstit näkyvät esimerkiksi kotisivuina, joille tuotetaan erilaista tekstisisältöä. Tekstisisältöä tuotetaan myös paljon erilaisissa blogeissa sekä sosiaalisen median väylissä, joista yleisin tekstisisällön osalta on Facebook.

Myös videoiden tai animaatioiden jakaminen kuuluu sosiaaliseen mediaan. Erityisesti sisällölliset videot ovat nousseet entistä tärkeämpään rooliin yritysten markkinoinnissa, koska yhä suurempi osa kuluttajista käyttää pitkän osan internetissä olostaan videoiden katseluun.

Äänitteet, kuten musiikki on myös digitaalista mediaa. Niitä voidaan hyödyntää yksinään audioviesteinä, mutta useimmiten ne liitetään esimerkiksi videoihin tehostamaan toivottua mielikuvaa videosta.

Myös pelit ja erilaiset simulaatiot ovat nousseet suureen suosioon. Ne voivat olla tarkoitettu pelkästään viihdekäyttöön tai esimerkiksi ajamisen sekä muun taidon harjoittelun tehostamiseen.

Erinomainen esimerkki viihdekäyttöön tarkoitetuista sivustoista ovat online kasinot, joiden määrä on lisääntynyt räjähdysmäisesti viime aikoina. Sivustoja on nykyään tarjolla kokonaan suomen kielellä, ja ne hyödyntävät monipuolisesti erilaisia visuaalisia ilmeitä houkutellakseen asiakkaita. Maailmanlaajuisesti tunnettujen pelivalmistajien pelejä tarjoava Cabaret Club kasino on varma ja turvallinen valinta kasinopelien maailmaan tutustuvalle. Kattavan pelivalikoiman lisäksi sivusto tarjoaa mukavia etuja pelaajille, kuten muhkean kasinobonuksen rekisteröitymisen yhteydessä. Online kasinoiden hyöty on erityisesti siinä, että pelejä voi pelata juuri silloin, kun itselle parhaiten sopii.

Yhdistellen erilaisia medioita hupikäyttöön luodaan digitaalisen median mahdollistamia multimedia sivustoja, joilla videoiden, musiikin tai pelien katselu netissä tuotetaan kuluttajille.

Digitaalista mediaa hyödynnetään paljon myös markkinoinnissa. Markkinointiin liittyy kolme tapaa; maksettu media, ansaittu media ja omistettu media.

Maksetulla medialla tarkoitetaan esimerkiksi mainostilan ostamista tietyksi ajaksi tai vaikka klikkausten perusteella. Tätä palvelua löytyy useimmilta verkkosivuilta sekä hakukoneista. Myös sosiaalisen median väylät liittyvät maksetun mainostuksen pariin, mahdollistaen mainosten pääsyn yhä useampien kuluttajien ja kuluttajaryhmien tietoisuuteen. Mainosten käytön yleistyessä ongelmana on niiden paljous, kun kuluttajalle tuodaan jatkuvasti esille loputon mainostarjonta, jäävät nämä mielenkiinnon ulkopuolelle.

Ansaitulla medialla tarkoitetaan netissä tapahtuvaa, suusta suuhun periaatteella toimivaa, sanan kiertämistä. Tähän lasketaan ja tähän vaikuttavat esimerkiksi hakukoneiden tulokset, sosiaalisessa mediassa yrityksen mainitseminen sekä yrityksen tuottama sisältö, jonka kolmannet tahot huomaavat. Parhaimmillaan tämä luo kuluttajista mainosväylän yrityksille.

Omistetulla medialla tarkoitetaan sitä mediaa, jonka oma yritys omistaa, esimerkiksi blogi, kotisivu tai sosiaalisen median profiili. Ne toimivat yhtä lailla mainosväylinä, vaikka niitä voidaan myös erikseen mainostaa kävijämäärien lisäämiseksi.

Yritysten kannalta digitaalinen media on myös helpottanut kommunikointia asiakkaiden kanssa, tarjoten uusia reittejä asiakaspalvelulle ja palautteenannolle. Esimerkiksi chat-toiminnot tai sosiaalisen median mahdollistamat henkilökohtaiset viestit ovat uusi suosittu tapa viestiä kuluttajien kanssa ja huomioida näiden toiveet.

Digitaalista mediaa on alettu käyttämään yhä enemmän myös koulutuksessa, oppimisessa ja kustannusalalla. Kustannustoimistojen kulut vähenevät huomattavasti kun esimerkiksi kirjat julkaistaan suoraan e-versioina. Koulutuslaitoksille media luo uusia ympäristöjä ja tukee oppimista hyödyntäen visuaalisten, audioiden sekä tekstien viestintäkeinoja.