Digitaalinen media muuttaa asiakkaan roolia

Digitaalisen median kehittyminen helpottaa tavaroiden myyntiä. Enää ei ole välttämätöntä mennä tiettyyn kivijalkaliikkeeseen tekemään tarvittavat ostokset. Internetyhteys ja mahdollisuus verkkomaksamiseen riittävät ostosten tekemiseen. Verkkokaupan perustaminen on tänä päivänä hyvin yksinkertaista. Tuotteita saa myyntiin nopeasti ja edullisesti erilaisten valmiiden palvelujen kautta. Raha siirtyy ostajalta myyjälle verkkomaksuna ja ostettu tuote saapuu pakettina lähimmälle palvelupisteelle tai ostajan kotiovelle. Yksityishenkilökin voi myydä tavaroitaan erilaisilla internetin markkinapaikoilla. Nettihuutokaupat kiinnostavat niin yrityksiä kuin yksityishenkilöitäkin.

Samalla kun tavaroiden ostaminen muuttuu ja ostoksia tehdään koko ajan enemmän internetin välityksellä, paranevat pienten yritysten mahdollisuudet saada omia tuotteitaan myyntiin. Enää ei tarvita ison yrityksen resursseja, jotta tuote saataisiin myyntiin myös kansainvälisille markkinoille. Nyt riittää, että saa hyvin näkyvyyttä internetissä ja pystyy puhuttelemaan mahdollisia asiakkaita. Enää ei myöskään ole pakko mennä pankinjohtajan puheille, jos haluaa saada rahoitusta omalle yritysidealleen, sillä esimerkiksi joukkorahoitus on erinomainen keino hankkia rahoitusta suoraan tulevilta asiakkailta. Joukkorahoituskampanja voidaan toteuttaa esimerkiksi myymällä ennakkoon tuotetta, jonka valmistamiseen rahoitusta kerätään. Jos saa riittävän monta yrityksestä ja sen tuotteista kiinnostunutta henkilöä käyttämään pienen summan rahaa yrityksen osakkeiden ostamiseen, yritys ei välttämättä tarvitse tyypillisten osakesijoittajien rahoja ollenkaan.

Online shoppingVerkosta ostamisen turvallisuus huolestuttaa monia. Asiakas ei enää kävele valitsemansa tuotteen kanssa kassalle maksamaan sitä. Sen sijaan asiakas maksaa ensin tuotteen, jota ei ole vielä saanut käsiinsä, ja saa ostamansa tuotteen itselleen mahdollisesti jopa usean päivän päästä. Luottamus siihen, että omat rahat eivät mene hukkaan ja rahoilleen saa haluamaansa vastinetta, täytyy olla kunnossa. On paljon keinoja, joilla verkkokauppa voi lisätä asiakkaan luottamusta. Moni ostaa kerta toisensa jälkeen itselle tutusta verkkokaupasta, koska on kokenut sen hyväksi ja luotettavaksi. Iso merkitys verkko-ostamisen turvallisuudessa on maksamisen turvallisuudella. Luottokorttinsa tietoja ei kannata antaa huolettomasti missä tahansa. On tärkeää varmistaa, että verkkokauppa käyttää salattua yhteyttä. Maksamiseen voi myös useissa verkkokaupoissa käyttää välityspalvelua, kuten PayPal. Välityspalvelu toimii myyjän ja asiakkaan välissä ja varmistaa, että myytävä tuote ja maksu siitä päätyvät oikeisiin paikkoihin.