Digitaalinen media, mitä hyötyä siitä on?

Media,-Entertainment-&-Technology---Digital MediaDigitaalinen media on mahdollistanut tasaisen kilpailualustan kaikentyyppisille yrityksille, kokoon katsomatta. Menestymiseen tarvitaan ainoastaan perusteellinen digitaalisen markkinoinnin suunnitelma. Pienen yrityksen hyvin suunnitellut kotisivut ja erityisesti positiivinen asiakaspalvelu voivat peitota helposti monet isommat yritykset alleen.

Myös mainonnan ja markkinoinnin kulut voidaan laatia yrityksen kukkarolle sopivaksi ja esimerkiksi kotisivuja voidaan toteuttaa jopa maksutta. Verrattuna aikaisempiin mainontakeinoihin, on digitaalinen media mahdollistanut tehokkaan mainonnan vähävaraisimmillekin yrityksille.

Toisin kuin perinteisessä markkinoinnissa, digitaalisesta mediasta on helppo selvittää, mitkä mainontatavat toimivat ja mitkä eivät. Muutoksia on myös helppo tehdä, ja yritysten on yhä vaivattomampaa sopeutua vaadittaviin muutoksiin. Erilaisia palveluita sivujen tilastojen seurantaan on tarjolla useita, yksi niistä löytyy myös Googlelta. Sähköpostin avulla kommunikoivat yritykset voivat hyödyntää palvelua, joka kertoo kuinka usein sähköposti avataan, luetaan tai jaetaan eteenpäin.

Tuloksia ei myöskään tarvitse odotella viikkoja tai kuukausia. Kävijätiedot ja myynnit on helppo tarkistaa reaaliajassa ja samalla selviää myös, mistä kävijät ovat kotisivuilla pitäneet, mihin kellonaikaan useimmat vierailijat käyvät sivuilla, ja kuinka usein potentiaaliset asiakkaat keskustelevat tuotteista tai antavat palautetta.

Digitaalisen markkinoinnin suunnitelmaa voidaan vähällä vaivalla muokata entistä paremmin yrityksen tarpeisiin sopivaksi. Koska kuluttajien jokainen liike on tallennettavissa, voidaan tätä tietoa hyödyntää tarkasti. Muutokset voidaan laittaa toimimaan lähes heti, ja tällä tehostetaan yrityksen kasvua entisestään.

Kotisivujen ylläpitoon liittyy myös laadukkaan sisällön tuottaminen, joka voi olla hyvinkin arvokasta asiakaskunnalle ja tuoda uusia asiakasmahdollisuuksia yritykselle. Sama koskee myös personalisoitua sähköpostimainontaa sekä erilaisia sosiaalisen median sivuja. Laadukas sisältö nostaa samalla yrityksen brändiä ja luotettavuutta.

Yritys voi samalla olla näkyvissä missä päin tahansa maailmaa pelkästään yhdellä mainoskampanjalla. Perinteisen median keinoin kulut tällaiselle kampanjalle olivat vain harvojen suuryritysten saatavilla. Myös kotisivujen optimointi hakukoneita varten tuo pitkäaikaista hyötyä vähällä panostuksella. Esimerkiksi painettujen mainosten levittäminen kädestä käteen menetelmällä tuotti harvoin nopeaa ja tehokasta tulosta. Nykyään sosiaalisella medialla, kotisivuilla ja sähköpostilla myös kuluttajat voivat mainostaa pitämiään tuotteita. Kuluttajan jakaessa artikkelin tai mainostuksen se pääsee maksutta yhä useampien uusien silmien eteen.

Digitaalisella medialla ei myöskään häiritä kuluttajien yksityiselämää, sillä esimerkiksi puhelinmyynti jää vähemmälle käytölle. Viestit ja mainokset ovat kaikkien saatavilla heidän itse toivomanaan aikana, yksinkertaisesti avaamalla toivotun sovelluksen tai sivuston.